Turmo1il beginning with
Adelson’s purchase of paper

By Associated Press

LAS VEGAS — When several reporters for the main newspaper in
Las Vegas were taken off their beats and assigned to
investigate three judges, the decision seemed strange because
it came from the paper’s new owners, not a newsroom editor.

The mystery deepened weeks later, when the public learned that
casino mogul Sheldon Adelson and his family had purchased the
paper in a secretive deal. And the questions only intensified,
leading the staff of the Review-Journal to publish a front-
page story about suspicions that the owners had attempted to
use the paper to settle a personal score with a judge handling
a lawsuit against Adelson, a wealthy political donor known as
a Republican kingmaker.

On Tuesday, the Review-Journal editor who decided not to run
anything on the three judges told the staff he was stepping
down after accepting a voluntary buyout.

Mike Hengel stunned the newsroom with his departure, which was
announced Wednesday on the front page in an article that said
an unspecified number of other employees had also accepted
buyouts.

“I think my resignation probably comes as a relief to the new
owners,” Hengel said in an audio recording obtained by the
Associated Press.

Many of the questions center on a small Connecticut newspaper
that published a story singling out Elizabeth Gonzalez, one of
the Nevada judges who was monitored by the Las Vegas
reporters. The New Britain Herald called her rulings
“inconsistent” and “contradictory” and cited them as evidence


https://www.laketahoenews.net/2015/12/106777/
https://www.laketahoenews.net/2015/12/106777/

for why Connecticut may not want to consider creating
specialized business courts.

The judge has clashed numerous times with Adelson’s attorneys
in a high-profile wrongful-termination lawsuit brought against
Adelson’s casino company, Las Vegas Sands.

Earlier this year, Gonzalez admonished Adelson in court for
not answering a routine question about work e-mails, telling
him he could not argue with her.

The publisher of the Connecticut paper is Michael Schroeder,
who also happens to be the manager of a Delaware company
formed to facilitate the purchase of the Review-Journal for
the Adelsons.

Schroeder was introduced to the Review-Journal newsroom on
Dec. 10, and he was the one who initially refused to identify
the newspaper’s new owners.

It was not clear if the other two judges — a Las Vegas justice
of the peace and a Clark County family court judge — had any
connection with Adelson. The newspaper report said they were
selected by the reporters.

Gonzalez was selected by someone at the Review-Journal, but
not within the newsroom, because she specializes in business
lawsuits and is handling unrelated cases involving Adelson and
fellow casino mogul Steve Wynn, the report said.

As news organizations adapt to an ever-changing media
landscape, many newspapers have changed hands, with some being
acquired by billionaires. But few American newspaper owners
have a political agenda to rival that of Adelson, who has
contributed tens of millions to GOP campaigns.

Gatehouse Media, the paper’s former owner that will continue
managing it, has said Adelson has no intention of using the
newspaper as a platform.



Andrew Seaman, chairman of the ethics committee of the Society
of Professional Journalists, stresses that the story in the
Connecticut newspaper could be a coincidence but acknowledges
the only way to describe the sequence of events is “weird.”

“The implication is that there is some connection with the
Connecticut newspaper, and it’s all connected to the sale,”
Seaman said. “It’s very concerning.”

After he decided against publishing any of the material about
the judges, Hengel said, he sent the research to Publisher
Jason Taylor and never heard more.

“I didn’t see the point of it. I still don’t see the point of
it,” Hengel said Tuesday, adding that he had not talked with
anybody from the Adelson family or Schroeder. “I wasn’t
interested in publishing it.”

Schroeder did not return phone calls and emails. He declined
to comment to the New York Times, but told the newspaper the
Las Vegas reporters were “stirring up trouble.”

Adelson’s spokesman for the Las Vegas Sands, Ron Reese,
declined to comment, as did Gonzalez, who spoke through her
executive assistant, and longtime Review-Journal attorney Mark
Hinueber. He said he could not say anything about whether he
or other employees were still employed by the paper.

The Adelsons bought the Review-Journal and a handful of other
Nevada papers for $140 million — nearly $40 million more than
what Gatehouse paid for the properties in February. The family
did not disclose the purchase until the newspaper staff, media
watchdogs and politicians, 1including some presidential
candidates, demanded to know the identity of the new owners.

The Adelsons said they held back revealing themselves as the
owners because they did not want an announcement to distract
from last week’s Republican presidential debate held at the
Venetian, the casino-hotel on the Las Vegas Strip that is part



of Adelson’s empire.

Seaman said Review-Journal reporters have earned respect for
their dogged reporting about their own sale.

“It shows,” Seaman said, that “they are not afraid to stand up
to the people who sign their paychecks, which is very
admirable.”



