
Opinion:  Government-funded
publishing house
By Amanda Laugesen

In  1952,  a  group  representing  the  most  important  trade,
university, and educational publishers in the United States
met in New York City to incorporate Franklin Publications. 

Some of the men (and they were all men) had been active in the
Council of Books in Wartime during the World War II. Then,
they had helped to produce the Armed Service Editions that
took popular books to the fighting troops, and the Overseas
Editions that had taken American books in translation into
liberated Europe.

At this meeting, with the Cold War setting in, publishers once
again decided to support the U.S. government. The new Franklin
Publications would “win hearts and minds” across the globe.

As in World War II, publishers initially thought this could
help develop truly global markets for American books while
also demonstrating the patriotism of the publishing industry.
But  the  Cold  War  was  a  very  different  kind  of  war,  and
publishers  quickly  found  themselves  involved  in  a  more
complicated situation.

Franklin  Publications  (later  Franklin  Book  Programs)  was
funded by money from the U.S. government, and for a number of
years it worked closely with the United States Information
Agency (USIA) to promote American values through print across
the world. Its work involved securing translation rights with
American publishers (such as Alfred A. Knopf Inc., Macmillan,
D. Van Nostrand, and McGraw-Hill) for particular books, and
organizing contracts with publishers and printers in countries
where its offices operated to produce them.

https://www.laketahoenews.net/2018/07/opinion-government-funded-publishing-house/
https://www.laketahoenews.net/2018/07/opinion-government-funded-publishing-house/


Franklin’s  publications  were  sold,  rather  than  distributed
free  of  charge,  to  ensure  that  they  helped  to  develop  a
commercial  capitalist  book  infrastructure  of  bookshops  and
distributors.  Franklin  opened  offices  around  the  world,
including  in  Egypt,  Iran,  Nigeria,  Indonesia,  Pakistan,
Bangladesh,  and  Afghanistan.  These  offices  were  run  by
citizens of the home country, many of whom had studied in the
United  States  or  had  some  other  tie  there.  These  offices
employed prominent local educators and cultural figures from
their countries to help with translation, and in the promotion
of Franklin publications. Franklin’s headquarters were in New
York, with a small staff who frequently traveled to the field
offices to provide advice and monitoring. Back home, they
liaised with Washington and the book industry.

Franklin’s effort to promote American books was not purely a
Cold War propaganda exercise, although the USIA tended to
regard it as such. From the start, Franklin’s dynamic leader,
Datus Smith, former director of Princeton University Press,
was  careful  to  establish  a  degree  of  autonomy  for  the
organization and to ensure that book choices were made by the
overseas offices and not dictated by the USIA. But as time
went on, Franklin staff (and the publishers and scholars who
served as directors on its board) chafed at the control the
U.S. government placed on them. Book choice in particular was
a source of continuing tension. Franklin sometimes stood up to
USIA—and paid the price in reduced funding.

What did Franklin publish? Franklin’s focus reflected both the
popular USIA choices of classic American literature, such as
Louisa May Alcott’s “Little Women,” as well as practical texts
and nonfiction considered useful for developing nations. Many
texts weren’t just straight translations, but also included
prefaces by notable intellectuals that explained the book’s
relevance.

In some cases, whole sections might be replaced by locally
written content. When Franklin decided to produce Arabic and



Persian editions of Edward R. Murrow’s popular anthology “This
I  Believe”  (based  on  his  radio  show  where  famous  people
discussed their beliefs), some chapters were replaced with
those that highlighted the views of prominent Islamic and
Middle Eastern figures. The text also helped to assist the
United States’ broader vision of promoting Islam and religious
faith as a counter to Communist irreligiosity.

Those who worked with Franklin believed in the power of books
and reading as a means to create a better world. But they also
believed that a subtler approach to the promotion of American
culture—that is, to recognize and respect the cultures of the
countries  they  operated  in—was  more  effective  than  heavy-
handed propaganda. Franklin officers in the field were anxious
not to be seen as “Ugly Americans.” They increasingly aimed to
show that their work was development work, helping to foster a
book industry where previously there was none (or very little
of one). Once they had succeeded in this, they would depart.
When the Franklin office in Cairo eventually was closed in
1978, Datus Smith reflected that he felt “no sadness about our
withdrawal from Cairo. Our objective from the beginning has
been the establishment of local capability, and this is the
crowning proof of our success.”

But as much as Datus Smith declared that he was in no way an
American imperialist or an Ugly American, the realities of
operating  abroad  made  such  assertions  questionable.  For
example,  Franklin’s  work  came  under  fire  in  Egypt  from
nationalists who saw American culture as a fundamental threat
to Arabic culture and the sale of imported books crippling to
an  Egyptian  cultural  industry.  As  one  Egyptian  journalist
wrote:  “National  thought  must  be  allowed  to  live  and
flourish.” In Indonesia, initial public support for a program
to help the country reach its educational and literacy goals
changed as Indonesian nationalism increased: under the Sukarno
regime, educational and cultural development was to be state-
directed  and  not  imposed  or  aided  from  without.  Like  the



USIA’s libraries, which were sometimes the target of protests,
Franklin  books,  even  if  in  translation,  were  regarded  as
potent symbols of American power.

American  (and  British)  dominance  in  publishing  in  the
developing world, as well as the Soviet attempt to distribute,
free of charge, communist texts, circumscribed the choices of
readers.  Despite  Franklin’s  efforts,  this  publishing
imperialism  tended  to  stunt  the  growth  of  indigenous
publishing  in  many  countries.  But  imported  books  did,
nevertheless, still play an important role in the lives of the
common reader in developing nations. What readers made of
books such as “Little Women” remains a mystery, but textbooks
and  nonfiction  were  popular  reading  choices  in  developing
nations throughout this period. Such books matched the needs
of students, professionals, and other aspirational readers who
used these texts for practical purposes.

As Franklin distanced itself from the USIA through the 1960s,
it  sought  funding  from  other  sources,  including  the
governments  in  countries  where  they  operated,  American
foundations such as Ford and Rockefeller, and other agencies,
notably the U.S. Agency for International Development (USAID).
Franklin’s focus accordingly shifted to building publishing
infrastructure, as well as meeting the requests of foreign
governments. Notably, Franklin worked closely with the Iranian
government and the Tehran office became its most successful
operation. Franklin helped Iran establish a printing press
with an American loan, secured paper supplies, and helped to
produce vast numbers of textbooks for Iranian schools and
literacy programs.

The Iran story demonstrates the complications of these kinds
of  book  programs.  The  close  relationship  with  the  Shah’s
regime  was  beneficial  insofar  as  it  secured  profitable
contracts  for  the  books  it  produced.  Franklin  had  some
cooperation with the Shah’s twin sister, Princess Ashraf, in
the production of a Persian version of Benjamin Spock’s “Baby



and Child Care.”

But the Iranian regime was not a democracy, and the books it
translated ultimately did little to promote democracy, even if
they may have helped buttress the uneven modernization efforts
of the Shah’s regime (which, arguably, may well have hastened
the  1979  revolution).  Perhaps  even  more  problematically,
working with the Shah’s regime, a violator of political and
human rights, undermined the very principles that Franklin
purported to stand for—intellectual and political freedom.

Franklin’s real legacy was less with the books it helped to
publish and more with its push to develop book infrastructure.
The Iranian offset printing plant that Franklin helped to fund
appears to still be operating, and Iranian publishers today
acknowledge  the  work  the  Franklin  office  did  (under  the
directorship of Homayoun Sanati) in modernizing the Iranian
book industry. Franklin had more mixed results elsewhere. In
Africa, for example, it was difficult to make any kind of
headway as Franklin confronted both British publishers—well
entrenched  even  after  independence—and  issues  such  as  the
multiplicity  of  African  languages  that  made  translation  a
challenge and the production of sufficient numbers of books
unprofitable.

The story of Franklin shows the contradiction that the Cold
War posed for the United States: a desire to assert American
values abroad, along with the need to compromise those values
in  a  complicated  political  reality.  And  although  some
Americans may have had good intentions in getting involved
abroad,  those  on  the  receiving  end  of  their  philanthropy
didn’t always want it (or wanted to fashion such aid in ways
that best reflected their own needs and desires).

In the late 1960s, it was revealed that the CIA was covertly
funding a range of cultural organizations. The revelation only
compounded the increasing skepticism toward cultural efforts
abroad.  Franklin  defended  itself  by  saying  it  had  only



received funds from the Asia Foundation (which had indeed been
funded by the CIA) and had not knowingly received CIA money.

But the damage was done. Franklin struggled on through the
1970s,  but  funding  dried  up.  Publishers  questioned  the
business value of Franklin, and lost the patriotic intent that
had inspired their support for Franklin early in the Cold War.
 Contentious  leadership  at  Franklin  after  Datus  Smith’s
departure made it even harder for the organization to survive.
And, in 1978, Franklin Book Programs (as it was then known)
ceased operations.

Amanda  Laugesen  is  director  of  the  Australian  National
Dictionary Centre at the Australian National University and is
author of several books, most recently “Taking Books to the
World:  American  Publishers  and  the  Global  Cold  War”
(University  of  Massachusetts  Press,  2017).


